Efterrätter · Recept

Gräddtårta med knappt något socker

Minsta trollungen fyller 4-år på måndag, och igår var morfar över för att fira lite. Funderade en stund på vad jag skulle göra för tårta. Tycker oftast att barnen ratar tårta, de vill helst ha glass. Men tillslut bestämde jag mig för att är det någon gång jag ska prova att göra en ”sockerfri” tårta så är det ju när morfar är här. Så jag googlade en massor och hittade inget riktigt bra. Tillslut blev det en egen variant ändå. Det ända socker som är i är det som är i den vita chokladen. Vill man kan man ju använda sockerfri vit choklad istället.

Gräddtårta med Hallon.

Botten:

5 ägg

75 gr smör

100gr vit choklad

1 dl kokosmjöl

1 knapp dl kokosflingor

1/2 dl grädde

1 tsk vaniljpulver
Separera äggen och vispa vitorna till fluffig maräng. Smält smöret och låt svalna lite. Smällt chokladen över vattenbad.

Vispa upp äggulorna och rör sedan i choklad, smör, grädde och de torra ingredienserna. Till sist vänd försiktigt ner äggvitorna. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.
Fyllning:

1 ask frusna hallon 

1/2 pkt mascarpone 

1 1/2 dl vispgrädde
Värm hallonen i en kastrull och sila sedan bort kärnorna. Låt svalna. Vispa grädden hårt. Blanda ihop hallon, ost och grädde och låt stå i kylen att stelna en stund 
Garnering

3 dl vispad grädde

Hallon

Riven mörk choklad.

Lämna en kommentar